Digital post från Mörbylånga kommun
Just nu genomför Mörbylånga kommun en satsning med siktet inställt på att erbjuda alla invånare och företagare i kommunen digitala alternativ till den fysiska posten. Det innebär att du som har en digital brevlåda kan få viss post och fakturor från kommunen digitalt i stället för vanliga pappersbrev – på så sätt kan vi som kommun kommunicera till invånare och företagare på ett effektivt, enhetligt och säkert sätt.
Du som inte är ansluten till en digital brevlåda kommer få din post som vanligt via postgång, men du kan när som helst ansluta dig till tjänsten.
Välj e-faktura från kommunen i första hand – enkelt och tryggt
E-faktura är ett smidigt, säkert och det mest kostnadseffektiva sättet att få dina fakturor från Mörbylånga kommun.
Läs mer om hur du skaffar e-faktura här Välj e-faktura från kommunen – enkelt och tryggt – Mörbylånga kommun
Tillgänglighet – med en uppkopplad enhet och e-legitimation kan man läsa sin digitala post dygnet runt var man än befinner sig.
Säkerhet – digital post skickas på ett säkert sätt och ingen obehörig kan läsa eller komma åt posten eftersom mottagaren loggar in med e-legitimation.
Hållbarhet – när vi skickar och tar emot digital post bidrar vi till ett mer hållbart samhälle genom att behovet av papper och miljöbelastande transporter minskar.
För att kunna ta emot digital post behöver du ha en digital brevlåda och e-legitimation. Att skaffa en digital brevlåda är så klart frivilligt. Om du inte har en digital brevlåda kommer du även i fortsättningen att få din post på papper med vanlig postgång. Du kan när som helst ansluta dig till en digital brevlåda.
Det finns flera olika digitala brevlådor att välja bland så välj den som passar dig bäst.
Att skaffa digital brevlåda är frivilligt.
När en avsändare, till exempel en myndighet, ska skicka post till dig börjar avsändaren med att kontrollera om du har en digital brevlåda eller inte, samt om du valt att ta emot digital post från den avsändaren.
Har du ingen digital brevlåda skickas posten ut via vanlig postgång.
Det är ditt ansvar att öppna och ta del av den post som skickas till dig, oavsett om den är digital eller på papper. Du är också ansvarig för att ha den utrustning, uppkoppling och e-legitimation som krävs för att kunna logga in och läsa din digitala post.