Medborgarförslag
Medborgarförslag är förslag på att skapa något nytt eller att förändra något som ryms inom kommunens ansvarsområde och är av allmänt intresse.
Förslaget får inte tidigare ha behandlats av kommunfullmäktige eller nämnd. Ett medborgarförslag kan inte avse personärenden eller myndighetsutövning mot enskild, till exempel ett specifikt bygglov eller socialbidrag.
Det får heller inte handla om sådant som ligger inom statens eller någon annan myndighets ansvarsområde, till exempel kollektivtrafik, Trafikverkets vägar, sjukvård eller privatägd mark. Förslag som strider mot lagar och förordningar, har odemokratiskt eller diskriminerande innehåll behandlas inte heller.
Alla som är folkbokförda i Mörbylånga kommun kan lämna medborgarförslag. Det betyder att alla, även barn, ungdomar och personer som inte har kommunal rösträtt får lämna ett förslag. Föreningar, organisationer eller andra sammanslutningar har inte rätt att lämna ett medborgarförslag.Alla inkomna förslag är allmänna och offentliga handlingar, vilket betyder att vem som helst får läsa dem.
Ett medborgarförslag ska vara skriftligt och innehålla namn, adress och telefonnummer. Du skickar in medborgarförslaget via vår e-tjänst. Du behöver ett Bank-ID för att kunna skicka in ditt medborgarförslag. Har du inget Bank-ID kan du skicka in medborgarförslaget via post.
När ditt förslag tas upp till beslut, bjuds du in till mötet med möjlighet att delta i överläggningarna innan beslut.Medborgarförslaget ska behandlas inom sex månader, om inte ärendet är för omfattande, då längre beredningstid krävs. Dock ej längre än ett år.
Medborgarförslag, synpunkt eller felanmälan?
Medborgarförslag skiljer sig från synpunkter eller anmälan om fel.
Medborgarförslag är förslag om att skapa något nytt och som är av allmänt intresse. Synpunkter avser förbättringsförslag, klagomål eller beröm. Du kan även lämna en synpunkt om du vill framföra din åsikt. Synpunkter hanteras direkt av ansvarig verksamhet. Det vill säga, det behöver inte hanteras av politiken som är ett krav vid medborgarförslag. Hanteringen av inkomna synpunkter går därför snabbare, eftersom de kan hanteras direkt av verksamheten.
Om du vill anmäla fel eller brister på exempelvis gator, belysning, lek- eller badplatser ska du använda kommunens e-tjänst för felanmälan.
Kontakta
Kommunkansliet