Registrering av livsmedelsanläggning
Vad krävs om jag vill starta en livsmedelsverksamhet?
Företaget ska ha passande lokaler och utrustning samt ett system för egenkontroll. Tag kontakt med miljöavdelningen i god tid i förväg för att få information om vad som gäller för ditt företag.
De flesta livsmedelsföretag ska registreras och en verksamhet får påbörjas tidigast tio arbetsdagar efter det att anmälan gjorts.
Om du tar över en livsmedelsverksamhet eller ändrar i din befintliga verksamhet måste du kontakta miljöavdelningen och anmäla en registrering av livsmedelsanläggning. Kommunen tar ut en avgift för handläggningen vid registrering.
Registreringsavgift
En avgift för registrering tas ut med en timmes handläggningstid. För år 2024 är avgiften 1 262 kronor.
Årlig kontrollavgift
En kontrollavgift ska betalas varje år och avgiftens storlek beror på typen av verksamhet och verksamhetens omfattning. Det genomsnittliga antalet kontrolltimmar som ska ägnas åt verksamheten per år bestäms genom att använda livsmedelsverkets vägledning för riskklassificering av livsmedelsanläggningar och beräkning av kontrollavgifter.
Den årliga kontrollavgiften bestäms genom att antalet kontrolltimmar multipliceras med den timtaxa som kommunfullmäktige fattat beslut om. Taxan är 1 262 kronor per timme. Denna årliga avgift omfattar den ordinarie kontrollen.
- Den årliga kontrollavgiften betalas från och med det kalenderår då verksamheten påbörjas.
Avgiftsskyldigheten upphör från och med det kalenderår som följer efter det att verksamheten upphört.
Avgift för uppföljande kontroll
Om den ordinarie kontrollen visar på brister i livsmedelsföretagets verksamhet, kan det krävas ytterligare kontrolltillfällen för att se att bristerna har åtgärdats. Denna uppföljande kontroll betalas av det ansvariga företaget genom debitering enligt timtaxa. Timdebitering används även vid befogade klagomål.
Registreringsprocessen
1. Du lämnar in en anmälan
Anmälan omfattar uppgifter om ditt företag, lokalen där verksamheten kommer att bedrivas samt en beskrivning av verksamheten.
2. Miljöavdelningen granskar inlämnat material
Miljöavdelningen granskar de uppgifter du lämnat in och kontaktar dig inom tio arbetsdagar om eventuella kompletteringar behövs.
3. Miljöavdelningen bekräftar registreringen
När anmälan är komplett registrerar miljöavdelningen verksamheten.
När får verksamheten starta?
En verksamhet får påbörjas tidigast tio arbetsdagar efter att anmälan kommit in, om inte beslut om registrering ges tidigare.
De flesta verksamheter kommer att kontrolleras i anslutning till uppstart. Vid kontrollen ska lokaler, inredning och utrustning vara ändamålsenliga och rutiner i egenkontrollprogrammet ska kunna visas upp. Om kontrollen visar på sådana brister att inte alla relevanta krav är uppfyllda kan delar av, eller hela verksamheten förbjudas.
Det är livsmedelsföretagaren som ansvarar för att relevanta krav i lagstiftningen är uppfyllda. Detta gäller även om kommunen inte kontrollerat verksamheten.
Kontakta gärna oss
Om du har frågor om din livsmedelsverksamhet kontakta gärna våra livsmedelshandläggare