Förenklad delgivning
Delgivning är ett sätt för myndigheter att säkerställa att den som berörs av ett beslut har fått del av viktig information. Den hjälper även till att fastställa en eventuell överklagandetid.
Vid förenklad delgivning behöver mottagaren inte bekräfta att handlingen har mottagits.
En förutsättning för att använda förenklad delgivning är att delgivningsmottagaren har fått information om att delgivningssättet kan komma att användas innan utskicket sker.
Handlingarna kan skickas med post eller på elektronisk väg, till exempel e-post eller Kivra.
Om försändelsen skickas med post skickas ytterligare ett brev (kontrollmeddelande) med information om att det tidigare brevet har skickats till dig.
Skickas den elektroniskt kommer du inte få ett kontrollmeddelande utan du anses delgiven redan vid första brevet.
Det första brevet innehåller handlingen som du ska delges.
Om du bara får kontrollmeddelandet, men inte handlingen, behöver du kontakta miljö- och byggnadsnämnden snarast.
Om breven kommer i retur till miljö- och byggnadsnämnden skickas de till din folkbokföringsadress, om den inte redan har använts.
Juridiskt anses du ha tagit del av handlingen två veckor efter att det första brevet skickades till dig. Datumet som brevet skickades framgår av kontrollmeddelandets text. Därefter har du tre veckor på dig att överklaga om du är missnöjd med beslutet. Information om hur du överklagar skickas tillsammans med beslutet.
Mer information