Misstanke om barn som far illa eller behöver du stöd
Anmäl oro för barn
Barn och unga har rätt att växa upp under trygga förhållanden. Är du orolig för att ett barn i din närhet far illa eller lever under ogynnsamma uppväxtvillkor?
Oavsett om du är privatperson eller om du har kontakt med barn i ditt arbete och har anmälningsplikt så kan du kontakta oss inom barn och familj för att få råd och stöd, information, vägledning eller hjälp att göra en orosanmälan. Nedan har vi sammanställt information som kan svara på en del frågor du har.
Sök hjälp och stöd
Vi på socialtjänsten kan också erbjuda stöd och hjälp. Vet du att ni har svårt hemma, är du själv barn eller ungdom och upplever oro eller otrygghet i din hemmiljö eller är orolig för dina egna levnadsvanor så kan en ansökan till socialtjänsten vara ett första steg att få till en förändring. Vi på socialtjänsten tillsammans med dig och din familj genomför en kartläggning i form av en utredning (läs mer om en utredning i fliken ”Så här går en utredning till”) och tillsammans kan vi komma fram till vilket stöd som är bäst för dig och er som familj.
Om det känns jobbigt att ringa själv
Vill du inte kontakta oss direkt kan du alltid prata med till exempel ungdomsmottagningen eller någon vuxen först. Om det finns någon vuxen person som du litar på, kanske en släkting, en tränare, en lärare eller en skolkurator kan ni tillsammans ringa till oss. Du kan också be den vuxna personen att ringa till oss och berätta om det som är svårt.
Privatperson
Dina misstankar behöver inte vara bekräftade och du behöver inte ha några ”bevis” för att kontakta socialtjänsten. Det räcker att du har fått se eller höra något som tyder på att ett barn far illa. Sedan blir det vår, socialtjänstens, uppgift att bedöma dina uppgifter och fatta beslut om vi ska inleda en utredning eller inte.
När socialtjänsten får veta om att barn och unga inte har det bra kan vi ge stöd och hjälp till både barn och föräldrar. Både barn och vuxna kan vända sig till oss på socialtjänst för att få råd eller för att ansöka om olika former av hjälp och stödinsatser.
Du kan vara anonym
Du som gör en anmälan kan vara anonym, så länge du inte uppger några personuppgifter vid kontakten med oss. Personuppgifter är exempelvis namn, telefonnummer och din e-postadress. Om du vill skicka in din anmälan anonymt via e-post är en möjlighet att göra det från en e-postadress som inte går att koppla till dig som person. Om du uppger namnet på barnet det gäller kan vi ha skyldighet att ingripa. Vill du prata om saken innan, kan du berätta om problemet utan att säga vem det gäller.
Arbetar du med barn och unga
Du som har kontakt med barn och unga i ditt arbete har anmälningsplikt, vilket innebär att du är skyldig att anmäla misstanke om att ett barn far illa till socialtjänsten. Det gäller exempelvis dig som arbetar inom förskola, skola, vård, polis, rättsväsende och liknande.
Barnets vårdnadshavare har alltid rätt att få veta vad som står i anmälan och vem som har gjort den. Det har med rättssäkerhet att göra.
Är du osäker på om du ska anmäla din oro kan du alltid kontakta oss på socialtjänsten för rådgivning. Du kan maila dina kontaktuppgifter och när det skulle passa dig att vi ringer, tänk på att inte lämna några personuppgifter kring vem din oro handlar om eller andra känsliga uppgifter. Du kan också ringa oss via kommunens servicecenter. Tänk på att du inte ska berätta namnet på barnet du är orolig för om du inte är säker på att du vill anmäla den oro du har.
De anmälningar som socialtjänsten får in då barn eller unga misstänks fara illa, kan handla om många saker. Det kan bero på vårdnadshavare som brister i sin föräldraförmåga till följd av beroende problematik eller psykisk ohälsa. Ungdomar som riskerar att bli kriminella eller som använder droger. Barn och ungdomar som mår dåligt eller har problem i skolan. Det kan handla om barn som blir utsatta för eller bevittnar våld och övergrepp. Oavsett vad oron handlar om, är det viktigt att du kontaktar socialtjänsten så att vi kan ge stöd och hjälp till de barn och unga som har behov av det.
Det första vi på socialtjänsten gör när en anmälan om oro för ett barn eller en ungdom kommit in, är att göra en skyddsbedömning. Detta görs samma dag eller dagen efter att anmälning kommit in. För att göra en skyddsbedömning pratar vi på socialtjänsten med de personerna som kan vara aktuella utifrån den oron som lämnats in. I samtal och utifrån uppgifterna i orosanmälan gör vi vår bedömning om ett barn är i behov av omedelbart skydd.
Förhandsbedömning
Vi vill alltid försäkra oss om att barn/unga och deras familjer får de stöd som de behöver och ibland även skydd. För att kunna svara på detta kallar vi på socialtjänsten till ett möte för att prata om uppgifterna som kommit in – detta kallar vi för en förhandsbedömning. Beroende på uppgifterna i anmälan så träffar vi barnet/ungdomen själva eller tillsammans med sina vårdnadshavare. Tillsammans pratar vi om innehållet i anmälan och för att undersöka om barnet/ungdomen och familjen kan vara i behov av stöd och hjälp. Dessa samtal om vi har ska resultera i ett beslut och sker inom 14 dagar från det att orosanmälan kom in. Besluten kan vara att vi inte inleder utredning vilket betyder att vi inte har någon mer oro efter vårt samtal och då avslutas vår kontakt. Ett annat beslut kan vara att vi har en osäkerhet i om det finns behov eller inte, eller så vill barnet/den unge och familjen ha stöd, då fattar vi beslut om att inleda en utredning. Läs mer om hur en utredning går till i fliken nedan.
Om uppgifterna är allvarliga och i de fall då anmälningen handlar om att barnet blir utsatt för våld eller där misstankar finns att det förekommer våld i hemmet så inleds en utredning direkt.
Efter en förhandsbedömning eller om uppgifterna i orosanmälan är alvarliga gör vi på socialtjänsten en utredning tillsammans med familjen. En utredning går till så att vi samtalar med varandra om specifika saker som vi tillsammans kommit överens om i en plan. Denna plan kallar vi en utredningsplan och är grunden till utredningen. I den framgår det vad varje samtal ska handla om och vilka andra personer vi på socialtjänsten behöver prata med för att kunna ge det stöd eller skydd som behövs. Utredning är en kartläggning av vad som fungerar bra och mindre bra.
Vi träffas för samtal i olika konstellationer och vad vi ska prata om står i utredningsplanen. Vi vill alltid träffa barnet/den unge själv eller tillsammans med en trygghetsperson så att de kan beskriva sin situation med egna ord. Vi pratar med barnet/den unge, ibland tillsammans med vårdnadshavarna, vårdnadshavarna och föräldrarna enskilt och om det behövs andra viktiga personer för familjen. Alla samtal syftar till att få en bild av barnets/den unges livssituation och om det finns behov av hjälp, stöd eller skydd. Socialtjänstens arbete bygger på ett nära samarbete med föräldrarna för att tillsammans komma fram till lämpligt stöd.
Efter att ett barn/ungdom och familjen genomgått en utredning gör vi på socialtjänsten en bedömning om det kan finnas behov av insatser för familjen. Bedömningen bygger på de som vi tillsammans samtalat med familjen om och vår kunskap om vad som skulle kunna vara risk och behov i familjen. Det är inte alltid det finns behov av insatser men i de fall det finns behov så samtalar vi om det.
Insats är vad vi på socialtjänsten kallar de stöd vi erbjuder. Stödet kan se lite olika ut beroende på vad behovet är men det är våra familjebehandlare som hjälper familjen genomföra sitt förändringsarbetet. Vi på socialtjänsten träffar barnet/den unge och familjen regelbundet för att se hur det går för familjen.
Telefontider Barn och familj, IFO
Just nu: Stängt
Måndag | 08.30-09.30 |
Tisdag | Stängt |
Onsdag | 08.30-09.30 |
Torsdag | 08.30-09.30 |
Fredag | 08.30-09.30 |
Lördag | Stängt |
Söndag | Stängt |
Barn och familj
barnochfamilj@morbylanga.se