Vissa receptfria läkemedel
Varför krävs en anmälan?
Om receptfria läkemedel används eller hanteras på fel sätt kan de orsaka stor skada. Därför ställs höga krav på dig som vill sälja läkemedel. Det är du som näringsidkare som är ansvarig för att alla regler följs.
Kommunen har ansvar för kontrollen när det gäller att följa regelverket och en skyldighet att rapportera brister till Läkemedelsverket.
Innan du börjar sälja läkemedel
- måste du anmäla till Läkemedelsverket.
- måste du ha ett egenkontrollprogram för din butik.
- ska du känna till att kommunen och Läkemedelsverket kommer att kontrollera att du följer reglerna.
- ska du känna till att en årsavgift till Läkemedelsverket finns och att kommunen tar ut en årlig tillsynsavgift
För att du ska kunna hantera läkemedel på rätt sätt i din butik, är det viktigt att du först tar del av de regler som gäller för handel med läkemedel utanför apotek. För att hjälpa dig att följa dessa regler har Läkemedelsverket tagit fram en vägledning och förslag på en mall för egenkontrollprogram.
Läs på läkemedelsverkets hemsida för mer information
Kontakta gärna oss
Om du har frågor om försäljning av receptfria läkemedel, kontakta gärna vår handläggare