Installation eller ändring av hiss
Om du vill installera en hiss eller ändra en befintlig hiss behöver du göra en anmälan till kommunen och få ett startbesked.
Du behöver göra en anmälan om du vill
- installera en ny hiss i en byggnad
- göra en större ändring av en befintlig hiss i en byggnad.
Du behöver även bygglov om
- åtgärden du vill göra innebär en stor förändring av byggnadens yttre utseende. Exempelvis om hissen innebär ett nytt hissmaskinrum på taket.
Allt du behöver veta om anmälan för installation eller ändring av hiss
Dessa handlingar behöver du för din anmälan
- anmälan via e-tjänst
- tillverkarens specifikation av hissen
- plan- och sektionsritningar
- anmälan kontrollansvarig, via blankett eller e-tjänst
- konstruktionsritningar (om åtgärden påverkar byggnadens bärande konstruktion).
Observera att fotograferade handlingar eller ritningar på rutat- eller linjerat papper inte accepteras.
Vi hjälper dig – följ checklistan
Vi har tagit fram en checklista för att underlätta ditt ärende. Du kan enkelt följa stegen i checklistan och markera varje steg när du är klar.
Ta fram underlag för ditt ärende
Beroende på vad ditt ärende gäller för åtgärd så behöver vi olika underlag från dig. När du har skickat in din anmälan kommer du bli kontaktad av en av våra byggnadsinspektörer som sedan hjälper dig med vilka handlingar du behöver.
Skicka in din anmälan
Nu har du gjort allt du behöver göra för att kunna ansöka om startbesked! Du kan använda vår e-tjänst för att ansöka. När vi har tagit emot din anmälan kommer du få återkoppling från vårabyggnadsinspektörer så att du vet vad du eventuellt behöver komplettera din anmälan med.
Jag vill ansöka via e-tjänst! Jag vill ansöka med blankett!