Håll dig informerad under krisen
Vid en kris informerar Mörbylånga kommun i dessa kanaler
Webbplatsen är vår huvudkanal för information till dig som medborgare och besökare. Här hittar du det mesta du behöver veta om kommunen. Kommunen publicerar information, nyheter och krisinformation här.
Här hittar du viktig information vid kris eller ovanlig händelse för att hålla dig uppdaterad och säker.
Används vid två viktiga tillfällen:
- När den vanliga webbplatsen, morbylanga.se, inte går att använda av någon anledning.
- Vid kris eller ovanliga händelser som påverkar stora delar av samhället.
Om kriswebben används på grund av en kris eller ovanlig händelse, kan du fortfarande använda morbylanga.se precis som vanligt.
Kriswebben är skapad för att vara en pålitlig informationskälla under kriser. Den fungerar som en central plats för att hålla dig informerad och fungerar även som en loggbok för händelseförloppet.
Om internet och telefon inte fungerar kan du gå till något av kommunens bibliotek. Biblioteken är platser där du kan få mer information. De är särskilt utpekade av kommunen för att hjälpa dig när andra sätt att få information inte fungerar.
Våra bibliotek är:
- Mörbylånga bibliotek
- Färjestadens bibliotek
- Degerhamns bibliotek
Biblioteken är viktiga för att ge dig information, både i vardagen och när det är kris eller krig.
- På biblioteken kan du få hjälp att hitta information.
- Personalen är erfaren och granskar informationen noggrant.
- De kan också ge dig enkla tips för att använda telefon eller surfplatta.
Alla bibliotek har Mer-öppet, vilket betyder att de är öppna från 07.00 till 22.00. Mer-öppet ger dig möjlighet att besöka biblioteket före och efter ordinarie öppettider. Du kan läsa mer om Mer-öppet här.
Om det är kris kan du även hitta information på våra anslagstavlor utanför bibliotekets öppettider.
Om strömmen går och biblioteken påverkas, kommer informationspunkten istället att finnas på kommunens trygghetsplatser.
Om kommunens kanaler inte fungerar, använd dessa kanaler
Viktigt meddelande till allmänheten
Vid allvarliga händelser där allmänheten kan utsättas för fara, eller där det finns behov av att snabbt få ut information, finns varningssystemet – Viktigt meddelande till allmänheten (VMA).
Signalen ”Viktigt meddelande till allmänheten” (VMA) ljuder under 7 sekunder med 14 sekunders mellanrum. Larmet upprepas i minst två minuter.
När du hör signalen ska du:
- Gå inomhus
- Stänga dörrar, fönster och ventiler
- Lyssna på radion, främst P4 – lokalradion.
Signalen ”Faran över” kan sändas efter inträffad händelse. Den signalen är en 30 sekunder lång ton.
Ljudsignalen från tyfonen, är även populärt kallad Hesa Fredrik. Varningssystemet testas fyra gånger per år, kl. 15.00 den första helgfria måndagen i mars, juni, september och december.
På MSB.se kan du läsa mer om VMA – Viktigt meddelande till allmänheten
Viktiga telefonnummer
- Nödnummer, SOS 112
- Polis, 114 14
- Nationellt informationsnummer vid kris, 113 13
- Sjukvårdsrådgivningen, 1177
Viktiga länkar
Krisinformation.se är en webbplats som förmedlar information från myndigheter och andra ansvariga i samband med en kris eller allvarlig händelse. All information som publiceras på webbplatsen är bekräftad information från myndigheter och andra ansvariga aktörer*.
Här har Myndigheten för samhällsskydd och beredskap (MSB) samlat råd som riktar sig direkt till privatpersoner inom ämnen som till exempel hemberedskap, brandsäkerhet och naturolyckor.
På civilförsvarsförbundets webbplats finns tips och råd om hur du kan förbereda dig hemma samt information om hur civilförsvarsförbundet kan bidra i samhällets krisberedskap.
På msb.se hittar du information om MSB:s verksamhet och det stöd som myndigheten erbjuder i arbetet med samhällsskydd och beredskap.
Myndigheten för psykologiskt försvar skyddar Sveriges öppna och demokratiska samhälle. På webbplatsen har MPF samlat knep för att känna igen falsk och vilseledande information.