Checklista för att starta livsmedelsverksamhet
Detta är en kom-ihåg-lista för dig som planerar att starta ett mindre livsmedelsföretag i form av café med smörgås- och salladsberedning samt servering. Här kan du bland annat se vilka olika utrymmen, inredning och utrustning som kan behövas.
Kom-ihåg-listan är endast tänkt som en rekommendation. Det är till slut verksamhetens omfattning och art som avgör vad som behövs för att hantera livsmedel på ett bra och säkert sätt.
Varumottagning
Utrymme för mottagning, uppackning, returemballage, backar, vagnar
Personalutrymmen
- Omklädningsrum med plats för åtskild förvaring av privat- och arbetskläder
- Plats för smutstvätt och ren tvätt
- Personaltoalett med handtvättställ
- Pausrum/matrum/kontor
Förrådsutrymmen
- Utrymmen för torra varor, förpackningsmaterial
- Kyl- och frysutrymmen
Beredningsutrymme
- Värmeenheter (hushållsspis, mikrovågsugn eller liknande)
- Tillräckligt med arbetsbänkar, avställningsytor, hyllor, hoar- och tappkranar
- Skilda kylenheter för olika oförpackade livsmedel (kött, fisk och grönsaker)
- Utrustning för nedkylning.
- Plats för förpackningsmaterial och paketering
- Frysenheter
- Handtvättställ
Försäljning/servering
- Exponeringsdisk med kyld del för smörgåsar och sallader eventuellt avdelad
- Plats för kaffemaskiner, dryckeskyl, mikrovågsugn, kassa, porslin och förpackningsmaterial
- Handtvättställ
Diskutrymme
- Diskbänk med ho och tappkran
- Diskmaskin
- Utrymme för smutsig respektive ren disk
- Plats för avfallsbehållare
- Handtvättsmöjligheter
Städutrymme
- Plats för städutrustning
- Hyllor för rengöringsmedel och liknande
- Upphängningsanordning för städredskap
- Utslagsvask och tappställe
Soputrymme
- Avskilt utrymme för sopor
Ytterligare utrymmen och utrustning än de som tas upp här krävs till exempel vid bakning, beredning av mat, glassberedning, syltberedning och all annan särskild hantering.
Väsentliga ändringar i lokalen eller av verksamheten ska anmälas till kommunen innan ändring sker.