Du som redan har kontakt med socialtjänsten
Det finns många olika anledningar till att barn och unga har kontakt med socialtjänsten. Oavsett varför du har kontakt med oss har du, precis som alla andra barn och unga hos oss, en socialsekreterare som är ansvarig för just dig och din familj. Du är alltid välkommen att ställa frågor eller säga vad du tycker till din socialsekreterare. Din socialsekreterare vill gärna veta vad du tycker och känner.
Vill du veta mer om vad socialtjänsten gör, hur möten med oss fungerar och vad det innebär att vara placerad kan du läsa mer om det på Socialstyrelsens webbplats för barn och unga- koll på soc.
Är du placerad kan du läsa om dina rättigheter på IVO för placerade barn och unga.
Om du inte vet varför du har kontakt med oss på socialtjänsten får du gärna fråga din socialsekreterare. Trots att vi tror att vi är tillräckligt tydliga med varför barn och unga har kontakt med oss, lyckas vi inte alltid. Du får gärna fråga flera gånger.
Vilken hjälp får vi från socialtjänsten?
Om du inte riktigt vet vilken hjälp socialtjänsten ger dig och din familj är det bara att fråga dina föräldrar eller din socialsekreterare. Din socialsekreterare vill att du ska veta vilken hjälp ni får.
Din socialsekreterares arbete handlar om att du ska få det bra. Den enda som vet precis hur du mår och vad du behöver för att må bra är du själv. Därför kan det vara bra att förbereda sig inför ett möte med socialsekreteraren.
• Fundera gärna på hur ditt liv ser ut just nu. Finns det något som gör dig ledsen och finns det något som gör dig glad. Skriv gärna ner några punkter innan vi ses – det gör det lättare för oss att förstå vad vi kan hjälpa dig med.
• Om du till exempel inte trivs hemma kan vi hjälpa dig att prata med dina föräldrar om det som inte känns bra. Socialsekreterare är vana att prata om svåra saker.
• Om dina föräldrar ska följa med dig när du träffar din socialsekreterare kan du fundera på om du vill sitta själv med din socialsekreterare en stund. Du kan ringa eller mejla din socialsekreterare innan och meddela det om du inte vill säga det på mötet.
Berätta för oss vad du tycker
Om du är missnöjd med socialtjänsten kan du prata med eller skriva till din socialsekreterare eller din socialsekreterares chef. Du kan ringa via servicecenter om du vill ha hjälp att få rätt kontakt.
Varför gör socialtjänsten tvärtom mot hur jag vill?
Socialtjänsten har i uppdrag att lyssna på båda sidor och se till att det blir så bra det går, både för dig och för dina föräldrar. Dina åsikter är viktiga, men ibland kanske du inte får igenom det du vill. Vissa saker måste socialsekreteraren göra för att lagen säger det. Dina föräldrar eller vårdnadshavare har också rätt att bestämma i en del frågor om ni tycker olika. Det är viktigt för oss att du förstår varför beslut har fattats. Fråga gärna din socialsekreterare om att få prata igenom det igen.
Kan jag få byta socialsekreterare?
Ibland kan det vara möjligt att få byta socialsekreterare, även om det är ovanligt att det händer. Du kan ringa till kommunens servicecenter på 010-354 70 00 och be att få prata med din socialsekreterares chef. För hen kan du berätta att du och din socialsekreterare inte kommer överens. Det är viktigt att du försöker förklara varför ni inte kommer överens, för att vi ska kunna hjälpa dig på bästa sätt.
Inspektionen för Vård och Omsorg (IVO)
Om du känner att inget förändras kan du prata med, eller skriva till Inspektionen för Vård och Omsorg (IVO). De är en myndighet som har till i uppgift att se till att socialtjänsten fungerar så bra det är möjligt. På IVO:s hemsida förklaras enkelt och tydligt vilka rättigheter du har som har kontakt med socialtjänsten.
Om du inte tycker att socialtjänsten fungerar som den ska för dig, har du rätt att ringa IVO utan att fråga någon om lov. De har både ett telefonnummer och en chatt särskilt för ungdomar där man kan ställa frågor och berätta om något inte fungerar med socialtjänsten.
SIP- Samordnad Individuell Plan.
Ibland är det många vuxna inblandade för att hjälpa ett barn och en familj. Det kan vara till exempel socialtjänsten, BUP (Barn- och ungdomspsykiatrin) och skolan. Om det är så för dig och din familj kan alla ses tillsammans och göra en gemensam planering för att du ska få det så bra som möjligt. Det kallas för en SIP – Samordnad Individuell Plan.
Det är du eller dina föräldrar som bestämmer om ni vill ha en SIP. Du eller dina föräldrar kan prata med någon i skolan, socialtjänsten eller på BUP om att ni önskar ha en SIP. Den ni pratat med ansvarar då för att kalla alla de professionella ni tycker bör vara med till ett möte.
Socialtjänstlagen, förkortas oftast SoL
Socialtjänstlagen är en lag som bestämmer hur socialtjänstens arbete ska gå till. I socialtjänstlagen beskrivs också all hjälp du och din familj kan få om ni vill ta emot den.
Insatser enligt LVU eller SoL
LVU och SoL är två lagar som används i olika situationer. SoL används när familjer eller personer vill ta emot hjälp och LVU används när personer inte vill ta emot hjälp. Då kan socialtjänsten låta en domstol som kallas förvaltningsrätten bestämma om personen ändå måste ta emot hjälp eller inte. LVU betyder lag med särskilda bestämmelser om vård av unga och du kan läsa mer via länkarna här på sidan.
Dina föräldrar har rätt att vara delaktiga i ditt liv. Det är viktigt att de också blir lyssnade på. Socialtjänsten måste uppmuntra kontakten mellan barn och unga och deras föräldrar, eftersom det står så i lagen.
När du är under 18 år har dina föräldrar rätt att få veta om vi har kontakt med dig. När du har fyllt 18 har du rätt att bestämma själv vad de ska få veta eller inte.
Om du vill ha hjälp från oss, men inte dina föräldrar ska vi lyssna på dig och försöka motivera dina föräldrar att ta emot hjälp. Ibland kan det hända att dina föräldrar vill ha hjälp, men inte du. Då kan vi erbjuda hjälp till dina föräldrar ändå.
Vad händer när jag blir 15 år?
När du blir 15 är du juridisk part. Det betyder att du har rätt att säga ja eller nej till den hjälp vi erbjuder dig. Redan innan du fyller 15 år lyssnar vi på vad du vill.
Vad händer när jag blir 18 år?
När du blir 18 år är du myndig och bestämmer själv om du vill ha kontakt med oss och om du vill ha hjälp från oss. Dina föräldrar inte längre dina vårdnadshavare och du bestämmer själv om vi ska ha kontakt med dem eller inte.
Telefontider Barn och familj
Just nu: Stängt
Måndag | 08.30-09.30 |
Tisdag | Stängt |
Onsdag | 08.30-09.30 |
Torsdag | 08.30-09.30 |
Fredag | 08.30-09.30 |
Lördag | Stängt |
Söndag | Stängt |
Barn och familj
barnochfamilj@morbylanga.se