Tillfällig vistelse i kommunen
För dig som ska bo tillfälligt i vår kommun
Vi behöver ha in ansökan från din kommun minst två veckor i förväg, och innan dess ska din kommun hinna gå igenom ditt ärende.
Hör av dig till din kontakt för de insatser du har i din hemkommun. Har du hemtjänst ska du till exempel kontakta din biståndshandläggare, har du medicinska insatser ska du kontakta din sjuksköterska.
Tänk på att:
- Du behöver själv tänka på att ha med dig dina hjälpmedel till din sommarbostad.
- I mån av tillgång kan du hyra hjälpmedel (vårdsäng eller rullstol) av Hjälpmedelscentralen KHS på telefonnummer 010-352 00 00. Du ansvarar dock själv för detta.
- Du ansvarar själv för att ta med dig läkemedel, div sjukvårds- och inkontinensmaterial. Din hemregion/-kommun ansvarar för att ordinera detta men du kan få det levererat till din tillfälliga bostadsadress. Prata med din kontaktperson om detta så hjälper de dig med det.
Avgifter
Du som tillfälligt bor hos oss betalar avgifterna som din kommun har för stöd och omsorg. Vi fakturerar din kommun månadsvis och din hemkommun fakturerar sen dig enligt era taxor för de insatser du får i vår kommun. Prata med din handläggare eller sjuksköterska för mer information om hur det fungerar hos er.
För dig som arbetar i hemkommunen
För att på bästa sätt kunna tillgodose omsorgsbehovet för de personer som tillfälligt vistas i Mörbylånga kommun behövs planering och samverkan mellan bosättningskommun och vistelsekommun. Vi behöver få in er beställning/förfrågan så snart det är möjligt, senast 14 dagar innan ankomst, för att kunna planera och möjliggöra bästa vistelse i vår kommun.
För dig som arbetar med HSL-uppdrag
Kontakta enhetschef i Mörbylånga kommun för hälso- och sjukvård via mail eller telefon för en förfrågan innan ansökan skickas in via e-tjänst. Vi behöver få kontakt senast 14 dagar innan planerad vistelse i vår kommun. Du hittar kontaktuppgifter nedan.
Ansökan tas sedan emot via e-tjänsten och behandlas av hemsjukvården. När vi godkänt ansökan, upprättas ett avtal mellan Mörbylånga kommun och den ansvarige vårdgivaren i bosättningskommunen
Tänk på att:
- Er beställning måste grundas på en aktuell behovsbedömning och vara anpassat till det boende som personen har i vår kommun. Vår erfarenhet är att hjälpbehovet ofta ser annorlunda ut i ett sommarboende vilket kan göra att hjälpbehovet i vissa fall blir större än i det ordinarie hemmet om det finns trappor, om dusch- och badrum är mindre än i den vanliga bostaden etc.
- Ska den enskilde själv ansvara för en hälso- och sjukvårdsuppgift men behöver praktisk hjälp t.ex. med läkemedel ska egenvårdsintyg medfölja beställningen.
- Vid en förlängning av vistelsetid görs en ändring i befintligt ärende som finns i E-tjänsten och ska vara oss tillhanda senast 14 dagar innan ny period.
- Avbeställning av planerad vistelse/larm ska ske senast 14 dagar innan beställt ankomstdatum, annars faktureras angivet ersättningsbelopp 14 dagar från avbeställningens datum.
Beställ insatser/HSL-uppdrag
Du som biståndshandläggare eller sjuksköterska beställer insatser vid tillfällig vistelse i Mörbylånga kommun via vår e-tjänst.
Hälso- och sjukvård
Kontaktuppgifter vid beställning för HSL-insatser.
Marion Rasmussen Nilsson, Enhetschef för sjuksköterskorna, Hemsjukvård
Hemtjänst och Trygghetslarm
Vid övriga frågor kontakta vår funktionsbrevlåda:
📧 tillfalligvistelse@morbylanga.se