E-tjänster och blanketter
Gör det själv
Under Gör det själv på webbplatsen kommer du till e-tjänster där du kan hantera många ärenden digitalt. Du kan till exempel ansöka om plats i förskola, skolskjuts, göra bygglovsansökan och ansöka om ekonomiskt bistånd.
Fördelar med att använda våra e-tjänster är att du kan följa ditt ärende via Mina sidor. Du ser ärendets status, kan läsa/skicka meddelanden och få återkoppling i ärendet.
Mina sidor
Här kan du som medborgare, företagare eller förening digitalt följa dina ärenden till kommunen. Du loggar in med din e-legitimation för att följa ärendet, hantera meddelande och få återkoppling.
E-tjänsteutveckling pågår och fler e-tjänster kommer löpande.
Frågor och svar
Inloggning och e-legitimation
För att logga in i e-tjänsterna och till Mina sidor kan du använda Bank-Id, Mobilt Bank-ID, Freja eID och Foreing eID. Vissa e-tjänster kräver att du signerar e-tjänsten innan den skickas in. För signering av e-tjänsterna krävs Bank-ID eller Mobilt Bank-ID.
Hör av dig till din bank så hjälper de dig att skaffa e-legitimation. Om du inte kan få e-legitimation så finns det möjlighet att använda blanketter i e-tjänsten ”Hämta blankett”.
Hämta blankettTesta i första hand att din e-legitimation fungerar i annan tjänst. Kontrollera att du har e-legitimation installerad på den enhet där du försöker att använda den. Är giltighetsperioden aktiv? Om giltighetstiden löpt ut måste e-legitimationen uppdateras igen. Det gör du hos din bank.
Här kan du läsa mer om vad bank-id är och hur du skaffar det.
Information om e-legitimation (Myndigheten för digital förvaltning)Ansökan och ärenden
Du får ett automatiskt svar när ditt ärende skickats in. En bekräftelse på att ärendet skickats in kommer till den e-postadress som du uppgett under Mina uppgifter. Du kan följa ditt ärende på Mina sidor.
Det går bra. Klicka på "Spara"-knappen. Det du hittills fyllt i sparas och du kan fortsätta härifrån när du loggar in nästa gång. Du kan sedan avsluta och återkomma vid annat tillfälle för att fullfölja ditt ärende.
Det kan bero på flera saker.Du har använt en extern e-tjänst. Då länkas du vidare till ett annat system där handläggning sker. Återkoppling sker då från det specifika systemet istället för Mina sidor. Vissa e-tjänster kräver inte att du loggar in. Väljer du att skicka in ett ärende utan att vara inloggad blir du anonym och ärendet sparas inte på Mina sidor. E-tjänsten är inte längre aktiv. Ditt ärende har gallrats. Varje e-tjänst har olika gallringsregler.
Webbläsare och enheter
För att tjänsten ska fungera så bra som möjligt använder du dig av en modern webbläsare. Om sidan ser konstig ut eller visar felmeddelande som "Sidan kan inte visas" behöver du se över dina inställningar i webbläsaren. Besök webbläsarens hemsida för att se hur du kan komma till rätta med problemet.
Du kan använda flera olika enheter när du vill logga in i för att använda kommunens e-tjänster och Mina sidor. Du kan exempelvis använda mobiltelefon, dator, chromebook och iPad.
Blanketter
Vi har idag e-tjänster för många av de vanligaste ärendetyperna och vi arbetar hela tiden med att utöka med fler. Fördelar med att använda våra e-tjänster är att du kan följa ditt ärende via Mina sidor. Du ser ärendets status, kan läsa/skicka meddelanden och få återkoppling i ärendet.Skulle du inte hitta en e-tjänst för ditt ärende finns det oftast möjlighet att ladda hem en blankett för utskrift via e-tjänsten ”Hämta blankett”.
Hämta blankettSupport i e-tjänsten
Kontakta kommunens servicecenter. Du når dem via telefon 010 – 354 70 00 eller via e-post servicecenter@morbylanga.se
Testa att logga ut och sedan logga in på nytt igen. Du kan även testa med en annan webbläsare. Om felmeddelandet kommer tillbaka kontakta oss på mejl, kommun@morbylanga.se , så hjälper vi dig vidare. Bifoga gärna en bild på felmeddelandet så är det lättare att hjälpa dig vidare.
Alternativ till e-tjänst
I vissa fall går det inte att använda e-tjänsten, till exempel om du:
- Inte är folkbokförd i Sverige.
- Har skyddade personuppgifter.
- Har ett barn boende hos dig, men du inte är vårdnadshavare (till exempel familjehem).
- Inte kan ha bank-id.
Kontakta i så fall servicecenter för hjälp.