Varning för bedrägeri
Vår leverantör av bibliotekssystem har upptäckt att funktionen "Glömt lösenord" på bibliotekens webbplats kan missbrukas i bedrägeriförsök mot låntagare. Detta är ett större bedrägeri som påverkar många bibliotek i Sverige.
- Lämna aldrig ut din pinkod eller lösenord till någon.
- Biblioteket kontaktar dig aldrig via telefon för att be om pinkod, lösenord eller andra känsliga uppgifter.
- Om du behöver hjälp med att byta din pinkod rekommenderar vi att du ringer biblioteket direkt eller besöker oss på plats för personlig hjälp.
Vad har hänt?
Bedragare misstänks ha utnyttjat ”Glömt lösenord”-funktionen i bibliotekstjänsten för att etablera kontakt med låntagare. De har därefter kontaktat låntagare via telefon och utgett sig för att vara biblioteksanställda, i syfte att försöka få tillgång till deras bank- eller kortuppgifter.
Viktig information:
Detta är ett större bedrägeri som påverkar många bibliotek i Sverige. Vi har inte fått några rapporter om att låntagare från Biblioteken i Mörbylånga kommun har blivit kontaktade, men vi vill uppmana till försiktighet.
Så skyddar du dig:
- Om du misstänker bedrägeri: Kontakta din bank direkt för att spärra eventuella kort eller konton.
- Anmäl händelsen till Polisen: Ring 114 14 eller besök www.polisen.se.
- Kontakta biblioteket: Om du tror att du blivit kontaktad av en bedragare som utger sig för att representera biblioteket, informera oss omedelbart.
Tack för att du hjälper oss att förebygga bedrägerier. Kom ihåg att alltid vara vaksam och skydda dina personliga uppgifter.