Till innehåll på sidan
En grupp skolbarn som sitter vid fönstret i ett klassrum och ler mot kameran. I bakgrunden syns en skoltavla och en dator.
Pressmeddelande

Nytt skolsocialt team ska leda till att fler barn och unga får en fungerande skolgång

Bildning och Individ- och familjeomsorgen i Mörbylånga kommun tar gemensamt initiativ till utvecklad samverkan för kommunens skolungdomar. Målsättningen är tydlig – fler barn och unga ska få en fungerande skolgång.

Just nu pågår arbetet med att utveckla en arbetsmodell inom kommunen som ska leda till att fler barn och unga i kommunens grundskola får en fungerande skolgång. Där eleverna lär, utvecklas, mår bra och får en fullständig grundskoleutbildning.

Satsningen möjliggörs genom både nationella och kommunala prioriteringar. Kommunen har nämligen beviljats statsbidrag för del av skolsociala teamets personalkostnader, övriga kostnader finansieras av kommunala ekonomiska prioriteringar.

– Det är glädjande att vi får stärkta resurser till att arbeta förebyggande med barn och unga, säger Jonas Eriksson enhetschef vid Individ- och familjeomsorgen. Det här möjliggör för oss att arbeta förebyggande och tillitsskapande i relation till skolelever i den direkta skolmiljön. Vi vet att omfattande frånvaro från skolan kan få problematiska konsekvenser för barn och unga inte minst för deras hälsa och välbefinnande genom livet.

Det skolsociala teamet har ett tomrum att fylla, det menar Torbjörn Sjölin skolkurator och Adam Sjö Idbrant behandlingsassistent Individ- och familjeomsorgen.

– Vi har sett att det saknats ett samordnat arbete mellan skola och socialtjänst i det direkta arbetet med enskilda elever. Genom samverkan i ett skolsocialt team stärker vi det gemensamma arbetet kring varje elev, säger Torbjörn Sjölin.

– Satsningen skapar möjlighet för oss att vara flexibla, uthålliga och relationsskapande med eleven i fokus, säger Adam Sjö Idbrant behandlingsassistent.

– Vi kan bidra till kartläggning av vad eleven behöver för att få en fungerande skolgång. Kartläggningen utgör därefter ett underlag till skolans planering av vidare åtgärder och insatser för eleven. Vi kan också utgöra spindeln i nätet och kontaktytan mellan skola och hem, tillägger Torbjörn Sjölin.

Adam Sjö Idbrant och Torbjörn Sjölin framför Färjestadens skola.
Adam Sjö Idbrant och Torbjörn Sjölin menar att det skolsociala teamet har ett tomrum att fylla.

Tryggheten och gynnsamma uppväxt- och levnadsvillkor för barn och unga står högt upp på dagordningen i Mörbylånga kommun. Därför prioriterar kommunen ekonomiska resurser i syfte att stärka insatserna riktade till barn och unga.

– I samarbete med bildningsnämnden har socialnämnden avsatt resurser för att utöka, förbättra och intensifiera det förebyggande arbetet. Det finns ju klara samband mellan förebyggande arbete och ungdomars trygghet och välbefinnande, säger Katarina Stjernfelt socialnämndens ordförande.

– Skolsociala teamet är en viktig kugge i arbetet med att skapa samverkan mellan hem och skola för att alla elever ska ha möjlighet att få en fungerande skolgång, säger Liv Stjärnlöf bildningsnämndens ordförande.

För mer information och frågor

Märta Permudd, chef för centrala barn- och elevhälsan, Mörbylånga kommun:
Marta.Permudd@morbylanga.se

Jonas Eriksson, enhetschef Individ- och familjeomsorgen, Mörbylånga kommun:
Jonas.eriksson@morbylanga.se

Torbjörn Sjölin, skolkurator Mörbylånga kommun:
Torbjorn.sjolin@morbylanga.se

Adam Sjö Idbrant, behandlingsassistent Individ- och familjeomsorgen, Mörbylånga kommun:
Adam.sjoIdbrant@morbylanga.se

Katarina Stjernfelt, ordförande Socialnämnden, Mörbylånga kommun:
Katarina.stjernfelt@morbylanga.se

Liv Stjärnlöf, ordförande Bildningsnämnden, Mörbylånga kommun:
LivIsabelVictoria.stjarnlov@morbylanga.se

Senast uppdaterad: 2024-05-31 Publicerad: 2024-05-31
Gå till topp