Mörbylånga kommun sparar 18 miljoner kronor genom smartare lösningar och effektiviseringar
Mörbylånga kommun har under 2024 lyckats minska sina driftskostnader med 18 miljoner kronor på årsbasis, utan att göra besparingar inom kärnverksamheterna som förskola, skola och äldreomsorg. Istället har fokus legat på effektivare administration, smarta lösningar, samt samarbeten och samverkan med andra aktörer. Detta visar resultatet av en stark politisk vilja att prioritera resurser rätt och säkerställa att skattemedel används på bästa möjliga sätt.
Det är framförallt två viktiga orsaker till framgångarna:
- Överordnad politisk inriktning för förändring
En enig politik i Mörbylånga kommun har gett tydliga riktlinjer till tjänstemannaorganisationen om att förändringar måste genomföras för att säkerställa effektivare användning av skattemedel och få full fokus på nödvändig omställning. Det är åtgärder inom 17 områden. Fokus på inköp och upphandling, genomgång och kritisk granskning av alla avtal, optimera lokalanvändning samt att samverka och samarbeta mer med andra, är områden som bidragit till minskade driftskostnader under innevarande år. Dessa förväntas även leda till ytterligare lägre driftskostnader framöver. - Ny budgetmodell som ökat medvetenheten om kostnader
Införandet av en ny budgetmodell har skapat en större medvetenhet om kommunens ekonomiska situation och hur pengarna används såväl i politiken som i tjänsteorganisationen. I budgetmodellens metodik ingår att jämföra kostnader med liknande kommuner och med det som grund har dialogen kring budgetutrymmet initierats och prioriteringar tydliggjorts. Detta har bidragit till bättre planering och resursanvändning.
Effektiviseringsåtgärder i verksamheterna
- Varje verksamhetsområde har identifierat effektiviseringar framförallt inom administrationen, inom till exempel utrustning för kopiering, porto och utökad intern samverkan. På så sätt har kommunen lyckats minska utgifterna utan att kompromissa med kvaliteten i kärnverksamheterna. Exempelvis har interna kontorsmöbler återbrukats och digitala utskick införts för att minska portokostnader. Detta är inget nytt under solen men verksamheterna har tydligt gått från ord till handling och det är fantastiskt att se resultatet av ett hårt arbete.
- Kommunens personalstyrka har förblivit oförändrad, men mer verksamhet har hanterats, särskilt inom vård- och omsorg. Exempelvis har övertidstimmarna inom vård- och omsorgsverksamheten minskat med 3 200 timmar, vilket har sparat 1,2 miljoner kronor. Detta har blivit möjligt genom att införa nya arbetssätt för planering och schemaläggning.
- Inköpen av övriga tjänster, lokalhyror och fastighetskostnader har också minskat, vilket innebär att kommunen hanterar en större verksamhet utan att öka kostnaderna – en strategi som tydligt representerar kommunens mål att ”växa utan att växa”.
Samverkan och avtal som ger besparingar
- Förvaltningsavtalet mellan Mörbylånga Bostads AB (MBAB) och kommunen har resulterat i 2 miljoner kronor i minskade kostnader. Genom samarbete med Arbetslivscentrum har till exempel lokalvårdsupplägget blivit mer kostnadseffektivt.
- Samverkan med Kalmar kommun kring löneadministration beräknas ge en kostnadsminskning på 150 000 kronor för 2024, och 300 000 kronor på årsbasis.
Framtida effektivitetsvinster
Kommunen ser fortsatt stor potential för ytterligare besparingar och effektiviseringar genom att optimera lokalanvändning där en övergång till ”flexkontor” för administrativ personal förväntas ge lägre kostnader, fortsatt arbete med avtalsgenomgångar och mer samverkan med andra kommuner. Inköps- och upphandlingsprojektet är ytterligare en nyckelåtgärd som förväntas generera ekonomiska vinster även framöver.
– Arbetet möjliggör att skattemedel kan gå till det som gör störst skillnad, en trygg och bra välfärd, konstaterar kommunalråd Michael Granstedt (S). Vi vet vikten av att få ett engagemang i hela organisationen för att lyckas och det prioriterar vi högt.
Samtliga verksamhetsområden har varit involverade i arbetet med att effektivisera, förenkla och förbättra processerna. De mest imponerande resultaten har kommit från vård- och omsorgsverksamheten, där man genomfört ett gediget arbete för att optimera verksamheten och samtidigt behålla en hög kvalitet. Utgångspunkten för förbättringsarbetet inom vård-och omsorgsverksamheten är Mörbylångamodellen.
– Jag är stolt över resultatet, det är ett bevis på att det är möjligt att minska kostnaderna och samtidigt förbättra effektiviteten utan att göra avkall på kvaliteten i den verksamhet som är mest betydelsefull för invånarna, kommenterar Ulrik Brandén (M) kommunalråd i Mörbylånga kommun och fortsätter:
– Att kunna växa utan att växa i konkret handling är det vi prioriterar.
– Detta är ett resultat av ett värdefullt och respektfullt samarbete mellan politik och tjänstepersoner avslutar kommundirektör Ann Willsund som samtidigt skickar en stor eloge till hela kommunens ledningsgrupp som lett arbetet. Detta är inte ett enmansjobb, hela organisationen jobbar intensivt med vår omställning där det pågår effektiviseringsarbete parallellt med arbetet med förenkling, förbättring, förnyelse och innovation. Vi har precis börjat!
För mer information och frågor
Ann Willsund, Kommundirektör, Mörbylånga kommun
010-354 70 11, ann.willsund@morbylanga.se
Foto: Simon Green