Mörbylånga kommun erbjuder digitalt stöd i analog form
Konceptet bygger på en tjänst vid namn DigiGuiden som erbjuder utskrifter av korta och lättlästa instruktioner. Instruktioner om digitala tjänster och funktioner. Några exempel:
- Såhär använder du BankID
- Såhär använder du Swish
- Såhär uppdaterar du din telefon
- Såhär använder du Facetime
- Såhär använder du Facebook
- Såhär använder du Kivra
- Såhär använder du meddelande/SMS-funktion
- Såhär handlar du online
Många fler guider finns tillgängliga och kommer kunna erbjudas för utskrift till den som så önskar. Tanken är att medborgare ska kunna ta ett exemplar av en guide vid fysisk avsedd plats och lära sig mer om det specifika behovet, i sin egen takt. Kommunens förhoppning kring denna satsning är att fånga upp olika målgrupper där behov finns om utökat digitalt lärande.
– DigiGuiden kommer från och med första maj att finnas på samtliga bibliotek i kommunen, säger Annika Brantemo, arbetsledare på biblioteken.
Här kommer det finnas exemplar utskrivna av de på förhand mest troliga guider som kommer vara av störst intresse. Ytterligare guider kan skrivas ut vid förfrågan säger Annika. Personalen på biblioteken kommer att bistå vid enklare frågor som rör DigiGuiden under bibliotekens ordinarie öppettider. Att tänka på är att vi på biblioteken inte är experter på dessa digitala tjänster, utan tanken är att medborgaren ska ta ett exemplar läsa igenom och återkomma om det finns enklare frågor. Det är man mer än välkommen att göra säger Annika.
I ett steg lite längre fram kommer DigiGuiden kunna erbjudas i fler miljöer där kommunen står som ansvarig.