Höga betyg för hemtjänsten i Mörbylånga kommun – topp 10 i Sverige
Mörbylånga kommuns framgång bygger på ett långsiktigt och målmedvetet arbete där kvalitet och delaktighet har stått i fokus.
– Vår fantastiska klättring visar att kvaliteten i vår äldreomsorg har ökat markant. Samtidigt som kvaliteten stiger är vi också en av få kommuner som lyckas hålla ekonomin i balans. Exempelvis har vi sänkt övertidskostnaderna med 800 000 kronor jämfört med förra året, säger Sofi Ludvigsson Ferm, verksamhetschef för äldreomsorgen i Mörbylånga kommun.
Kommunens arbete med den så kallade Mörbylångamodellen har varit en nyckel till framgångarna. Genom att göra medarbetarna delaktiga i utvecklingen har både arbetsmiljön, kvaliteten och ekonomin förbättrats.
– De här framgångarna beror på våra fantastiska medarbetare inom äldreomsorgen och vårt arbete med Mörbylångamodellen. Ju mer vi gör våra medarbetare delaktiga, desto bättre blir både arbetsmiljön, kvaliteten och ekonomin, fortsätter Sofi Ludvigsson Ferm.
– Vårt medvetna och långsiktiga arbete med tillitsbaserad ledning och styrning via en arbetsmodell kallad Mörbylångamodellen bidrar till det fina resultatet i rankingen, säjer Katarina Stjernfelt (S), socialnämndens ordförande.
– Det här är också ett bevis på att effektivisering för att få en budget i balans inte leder till en sämre kvalitet. Här har vi nått båda målen, hög kvalité till lägre kostnad, säger Eva Folkesdotter Paradis (M) nämndens förste v ordförande.
Hemtjänstindex som verktyg för utveckling
Hemtjänstindex är en årlig ranking framtagen av SPF Seniorerna som bedömer kvaliteten på hemtjänsten i landets kommuner. Med hjälp av 75 olika indikatorer baserade på data från Socialstyrelsen, kvalitetsregister och kommunernas rapporter, utvärderas hemtjänsten inom fyra områden:
- Information: Hur tydlig och tillgänglig informationen är för brukare och anhöriga.
- Biståndshandläggning: Hur väl kommunens handläggning möter brukarnas behov.
- Utförande: Hur hemtjänsten levereras, inklusive bemötande och punktlighet.
- Stöd och utveckling: Hur kommunen arbetar med kvalitet, personalens utbildning och digitala lösningar.
Ett högt indexvärde visar på hög kvalitet, och Mörbylånga kommun når i år ett imponerande index på 77,4, vilket är högst i Kalmar län.
Förutom att fungera som en ranking ger Hemtjänstindex kommunerna möjlighet att analysera sina styrkor och identifiera förbättringsområden.
– Vi är stolta över vår placering, men vi ser också Hemtjänstindex som en värdefull möjlighet att fortsätta utveckla våra tjänster och bli ännu bättre på att möta våra invånares behov, säger Ann Willsund, kommundirektör.
För mer information och frågor
Ann Willsund, Kommundirektör, Mörbylånga kommun
010-354 70 11, ann.willsund@morbylanga.se
Sofi Ludvigsson Ferm, Verksamhetschef Äldreomsorg
010-354 76 09, sofi.ludvigssonferm@morbylanga.se
På bild: Hemtjänstpersonal i Mörbylånga kommun.