Varning för bedrägerier
Skydda dig mot telefonbedrägerier
✔ Lägg på luren
Om någon ringer upp dig och du blir osäker ska du avsluta samtalet. Oavsett om personen säger sig vara en släkting, från banken, ett företag eller en myndighet. Förbered något du kan säga för att avsluta samtalet snabbt, eller lägg på direkt. Du behöver inte vara artig.
✔ Logga inte in
Identifiera dig aldrig med bank-id och lämna aldrig ut koder från bankdosa eller till betalkort på uppmaning av någon annan. Seriösa företag, organisationer och myndigheter tar aldrig kontakt och ber dig logga in eller lämna ut personliga uppgifter på det sättet.
✔ Lita inte på den som ringer
Bedragaren kan försöka stressa dig genom att säga att du är på väg att förlora pengar eller att någon anhörig har råkat illa ut. Lita inte på personen som ringer även om den verkar trovärdig och har personlig information om dig
Råd och tips
Polisen har i samarbete med UR Samtiden tagit fram filmer där de ger konkreta råd och tips om bedrägerier. Med filmerna vill de också bidra till att minska känslan av skam för den som drabbats.
Försök inte lura mig | urplay.se
Brott mot äldre och personer med funktionsnedsättning
Är du äldre eller har en funktionsnedsättning? Då kan du vara särskilt utsatt för brott. Det kan till exempel handla om bedrägeri eller stöld. Här får du veta hur gör en polisanmälan och hur du skyddar dig mot brott.
Brott mot äldre och personer med funktionsnedsättning | polisen.se
Om du misstänker att du har blivit utsatt för ett bedrägeri
- Kontakta din bank direkt.
- Ring 114 14 för att göra en polisanmälan. Ring 112 vid akuta ärenden.
- Ta stöd av någon i din närhet.
Mer information finns på polisen.se