Du är här: Start/Start/Nyheter/Kommunen på besök bland kroppkakor och trycksvärta

Kommunen på besök bland kroppkakor och trycksvärta

Som en tjuvstart på sin nya tjänst deltog näringslivschef Peter Marklund i veckans företagsbesök. Formellt stämplar han in på måndag.

På Arontorps kroppkakor tog sig Gillis Dahlström tid att prata med oss, trots att det samma kväll var julbordspremiär. Han visade produktionslokalerna och den nya packmaskinen innan vi satte oss ned för ett samtal om företagets framgångssaga trots knepiga migrationsregler och akut fläskbrist. Det är tydligt hur en allt mer global värld påverkar även en verksamhet som tillverkar något så lokalt som öländska kroppkakor.

På Arontorps kroppkakor arbetar 30 heltidsanställda personer året runt, och under delar av året med högre tryck är de ungefär 50 stycken. Det är ofta inte ganska svårt att få tag i personal, även om de inte har specifika krav, utan menar att alla kan lära sig baserat på sunt förnuft. Oavsett vilken vardag i veckan det är, serveras omkring 500 portioner lunch, varav ungefär 40 procent kroppkakor och resterande del andra rätter. Så mycket det går används lokala råvaror. Förutom de vanliga kroppkakorna tillverkas också veganska, där fläsket ersatts av linser.

Idag finns omkring 250 sittplatser inomhus, men det planeras för ytterligare 200 platser under tak, med hjälp av en flexibel lösning som ska vara ombonad vintertid, och vädersäkra uteserveringen under sommarmånaderna. Gillis hoppas att det ska vara på plats under våren 2020.

På bilden, från vänster: Andréas Landtreter, matchningsansvarig, Peter Marklund, näringslivschef, Anna-Kajsa Arnesson (C), kommunstyrelsens vice ordförande, Matilda Wärenfalk (S), kommunstyrelsens ordförande och Gillis Dahlström, Arontorps kroppkakor.

Från Arontorp tog vi oss västerut till öns största tidning. På Färjestadsredaktionen tog Ölandsbladets chefredaktör, Peter Boström, och vd, Jörgen Petersson, emot vår delegation där kommundirektör Ann Willsund anslutit. Då Ölandsbladet har 152 år på nacken är det lätt att ta den för given konstateras under eftermiddagen. Precis som alla andra traditionella medier har man fått förändra sitt arbetssätt för att nå den yngre mer digitaliserade läsaren.

På redaktionens TV-skärmar kan man följa vilken artikel som lockar flest läsare just nu, och vilken som klickats mest senaste dygnet/veckan och månaden exempelvis. Även om kriser lockar även Ölandsbladets läsare, skapar också positiva nyheter ett stort engagemang.

Tidningen har totalt 17 anställda fördelat på journalister, säljare och administratörer. Med 7500 prenumeranter och bara en marginell minskning det senaste året är Ölandsbladet ett undantag i ett allt mer pressat mediaklimat där koncernsystern Östran förvarnade om sin nedläggning under veckan som gick. Trots de lokalt goda siffrorna är det svårt att rekrytera personal till en bransch som inte räknas som en framtidsbransch. Men Ölandsbladet gör lokal journalistik med den äran och vi tackar dem för gästfriheten under eftermiddagen.

På bilden, från vänster: Jörgen Petersson, vd Ölandsbladet, Matilda Wärenfalk (S), kommunstyrelsens ordförande, Anna-Kajsa Arnesson (C), kommunstyrelsens vice ordförande, Ann Willsund, kommundirektör, Peter Marklun, näringslivschef, Magnus Jansson (sittande), sportreporter Ölandsbladet och Peter Boström, chefredaktör Ölandsbladet.

Sidan uppdaterad 29 november 2019 Kommentera sidan