Du är här: Start/Näringsliv & Arbete/Leverantör till kommunen/Skicka faktura till kommunen

Skicka faktura till kommunen

Från och med den 1 april 2019 blir det lag på att alla leverantörer till offentlig sektor måste skicka e-fakturor som följer den nya europeiska standarden. Du kan läsa mer om e-fakturor här.

Fyll i alla uppgifter rätt på fakturan

Var noggrann med att fylla i alla uppgifter på fakturan. Fakturor som saknar uppgifter skickar vi tillbaka för komplettering. När fakturor skickas tillbaka för komplettering ska förfallodatum ändras.

Vår betalningspolicy är 30 dagar efter mottagen faktura, om inget annat avtalats skriftligen mellan kommunen och leverantören.

Fakturareferens

Vi hanterar mottagna fakturor elektroniskt. Fakturareferensen identifierar vem fakturan ska skickas till för elektroniskt godkännande. Referensnummer ska alltid anges av personen som beställer vara eller tjänst av er. Det är ett gemensamt ansvar att beställaren och leverantören säkerställer att fakturareferensen är med på fakturan. Referensnumret behöver anges i avsett fält och är alltid sjusiffriga. Beställarens namn anges på annat ställe på fakturan.

Om du saknar fakturareferens kontakta den person som gjort beställningen. Korrekt märkta fakturor kan vi hantera på ett snabbt och effektivt sätt vilket underlättar för dig som leverantör. Saknas fakturareferens kommer fakturan att bestridas och returneras då vi inte vet vem som ska mottagningsattestera innan betalning. Allt för att du som leverantör ska få betalt på förfallodagen.

Pappersfaktura med vanlig post

Vi föredrar elektroniska fakturor, men det går i undantagsfall bra med pappersfakturor fram till den 31 mars i år. Faktureringsadressen är alltid Mörbylånga kommun, Trollhättevägen 4, 386 80 Mörbylånga. Är det en sekretessbelagd faktura så använda den fakturaadress som du och beställaren har kommit överens om.

Sidan uppdaterad 29 januari 2019 Kommentera sidan