Elektroniska fakturor

För leverantörer till kommunen innebär elektronisk fakturering fördelar såsom tidsbesparing vid faktureringen och att kostnaden för porto och papper minskar. Risken för fel minimeras och Mörbylånga kommun får en snabbare hantering av fakturorna vilket säkerställer att du som leverantör får betalt på rätt dag. Den 1 april 2019 blir det lag på att alla leverantörer till offentlig sektor måste skicka e-fakturor som följer den nya europeiska standarden.

När du skickar elektroniska fakturor till oss

Vi är anslutna till PEPPOL-nätverket och kan ta emot elektroniska fakturor den vägen. Mörbylånga kommuns elektroniska adress i PEPPOL är 0007:2120000704.

E-faktura i Svefakturaformat via en fakturaväxel

Skicka elektroniska fakturor i formatet SVE-faktura via vår VAN-leverantör SWEDBANK och ange GLN-nummer 7362120000708. Gå in på Svefakturas webbplats för mer information.

Skapa e-faktura via ditt eget affärssystem

Det finns ofta möjlighet att skapa e-faktura via de befintliga affärssystemen. Hör med din systemleverantör. Faktureringstjänster kan också köpas hos banken eller via vissa företag för att åstadkomma samma sak, liksom installation av så kallad virtuell fakturaskrivare.

E-faktura genom att själv registrera den i en leverantörsportal

Saknar du ett ekonomisystem som kan skicka elektroniska fakturor finns en mängd olika fakturaportaler där du skapar en e-faktura. Både banker och andra erbjuder tjänsten, som dessutom många gånger är kostnadsfri för ett mindre antal e-fakturor.

Vi erbjuder också en kostnadsfri leverantörsportal via Proceedo Fakturahantering. Vill du ha tillgång till vår portal kontakta Therése Engman på e-faktura@morbylanga.se eller 0485-474 60.

Sidan uppdaterad 13 februari 2019 Kommentera sidan