Du är här: Start/Kommun & Politik/Press- och informationsmaterial/Pressmeddelanden/Positiva siffror för äldreomsorgen i Mörbylånga kommun

Positiva siffror för äldreomsorgen i Mörbylånga kommun

PRESSMEDDELANDE: Nära 200 äldre har svarat på Socialstyrelsens enkät om äldreomsorgen i Mörbylånga kommun.

Av de svarande ansåg 93 procent på särskilt boende att helhetsbetyget är bra. För hemtjänsten ligger den siffran på 94 procent.

– Vi är väldigt glada och stolta över att så många av våra äldre är nöjda med personalens fina arbete. Särskilt stolta är vi över betygen när det kommer till personalens bemötande (100 procent hemtjänsten och 96 procent särskilt boende) och de äldres trygghet (91 respektive 94 procent), säger Pernilla Ekholm-Slottner, omsorgschef.

I jämförelse med Kalmar län och hela riket ligger Mörbylånga kommun långt framme i många avseenden. Bryter man ner svaren till enhetsnivå har 100 procent av de äldre på Lindero svarat att maten är god.

– Dofter är en viktig del i att sätta i gång processen att bli sugen. På Lindero har vi den fördelen att maten lagas här och våra duktiga kockar har direktkontakt med de äldre och får hela tiden gensvar på vad de tycker om maten, säger Sara Karlsson, undersköterska på Lindero.

Ytterligare ett område som de äldre är nöjda med är utbudet av aktiviteter som erbjuds.

– Vi har engagerad personal som är lyhörda med vad de äldre vill göra. Vi har till exempel startat ett lotteri där priserna sponsras av lokala företag i kommunen. Pengarna som kommer in för det gör att vi kan sätta lite guldkant på tillvaron och under året har vi bland annat haft arabisk afton, thailändsk afton, biomys och underhållning, säger Sara Karlsson.

Urval av de äldres betyg på omsorgen:

Hur nöjd är du sammantaget med omsorgen?
Mycket/ganska nöjd: 93 procent (särskilt boende), 94 procent (hemtjänst)

Hur tryggt känns omsorgen?
Mycket/ganska tryggt: 95 procent (särskilt boende), 91 procent (hemtjänst)

Känner du förtroende för personalen?
Ja, för alla/flertalet: 93 procent (särskilt boende), 96 procent (hemtjänst)

Hur lätt eller svårt är det att få tag i personalen?
Mycket/ganska lätt: 96 procent (särskilt boende), 87 procent (hemtjänst)

Sidan uppdaterad 10 oktober 2019 Kommentera sidan