Servering av alkohol tillstånd och tillsyn
Tillstånd för att servera alkohol
Du behöver söka tillstånd för att sälja och servera alkohol. Både till allmänheten och till slutna sällskap. Det gäller spritdrycker, vin, starköl och andra jästa alkoholdrycker.
Folkhälsomyndigheten har tagit fram ett utbildningsmaterial om ansvarsfull alkoholservering. Läs här.
Läs det här innan du söker
Serveringstillstånd behövs inte om serveringen:
- Avser ett enstaka tillfälle för i förväg bestämda personer.
- Sker utan vinstintresse och utan annan kostnad för deltagarna än kostnaden för inköp av dryckerna.
- Äger rum i lokaler, där det inte bedrivs yrkesmässig försäljning av alkohol- eller lättdrycker.
- Serveringstillstånd behövs inte heller i särskilda boenden, till exempel äldreboenden.
Viktigt att alla underlag finns med:
- Du som söker ska vara fyllda 20 år och inte förekomma i brottsregistret. När du fyllt i alla uppgifter och bifogat dina dokument är du välkommen att ansöka.
- Vår handläggningstid är fyra månader, om ansökan är fullständig. Kom ihåg att ansöka i god tid eftersom det är flera olika instanser som ska hinna yttra sig över din ansökan.
- Innan vi fattar beslut om serveringstillstånd begär vi in yttrande från olika myndigheter som till exempel polisen, räddningstjänsten och kronofogden.
- Notera att du inte automatiskt får rätt till uteservering för att du har serveringstillstånd för uteservering. Uteservering kräver tillstånd från polisen och markägaren.
- Avgifter för handläggning och tillsyn av serveringstillstånd är beslutade av fullmäktige. Taxan, information, riktlinjer för serveringstillstånd och blanketter hittar du längre ned på sidan.
- Avgiften återbetalas inte vid avslag och faktureras i samband med att ansökan inkommer.
Såhär går du till väga, steg för steg
Du ska presentera finansieringen av verksamheten. Den ska styrkas med dokument som till exempel lånehandling och kontoutdrag. Samtliga handlingar måste vara daterade och underskrivna av alla berörda parter.
- Köpekontrakt, arrendeavtal eller hyresavtal
- Registrering av livsmedelshantering
- Registreringsbevis från Bolagsverket (inte äldre än tre månader).
- Ägarförhållanden och verksamhetsinriktning.
- Om aktiebolag – kopia på aktieboken, protokoll från bolagsstämma
- Styrelseprotokoll och stadgar för förening
- Bevis från Bolagsverket som visar vilka bolag eller föreningar som sökanden ingår i eller har ingått i de senaste fem åren.
- Bevis från Bolagsverket om konkursfrihet och att näringsförbud inte finns.
- Senast fastställda årsredovisning och revisionsberättelse för aktiebolag eller motsvarande uppgifter för övriga företagsformer.
- Senaste årsmötesprotokoll med uppgifter om styrelsens sammansättning och ledamöternas namn och personnummer.
- Företagets drogpolicy
- Eventuell generalfullmakt för ombud
- Registerutdrag från Skatteverket (f-skatt, moms, arbetsgivaravgift)
- Budget för första året
- Finansieringsplan
- Dokument som intygar finansiering enligt ovan
- Om uteservering – dispositionsrätt (polisens tillstånd krävs om det är allmän mark).
Beskriv din verksamhet. För att kunna få tillstånd att servera alkohol behöver du bifoga ett antal dokument som visar vilken verksamhet du kommer att driva:
- Beskriv din verksamhet. Vad har den för inriktning och målgrupp, erbjuder du underhållning eller dans?
- Vilka öppettider har du? (normaltid är klockan 11.00- 01.00).
- Vad ska du servera? Skicka med en fullständig meny och lista på drycker.
- Hur ser köket ut? Beskriv din utrustning i köket.
- Hur ser det ut där du serverar mat och dryck? Skicka med en skiss eller ritning på serveringsytan med bord och sittplatser inritat.
- Ange maximalt antal gäster och sittplatser. Gäller även eventuell uteservering.
Brandskydd
Beskriv hur brandskyddet ser ut i dina lokaler enligt informationsblanketten Information gällande brand.
Kunskap om alkohollagen
Du ska utse och anmäla några anställda som ska kunna ansvara för serveringen. De ska ha fyllt 20 år och vara lämpade för uppgiften och ha kunskap om lagarna om alkohol.
De som serverar alkohol bör ha gått kursen ”Ansvarsfull Alkoholservering. Mörbylånga kommun genomför denna årligen i juni månad.
Dokument som ska skickas med:
- Intyg på godkänt kunskapsprov
- Anmälan serveringsansvariga personer
När du har tagit fram alla dokument är det dags att fylla i din ansökan och skicka in den till oss.
Det är viktigt att anmäla förändringar i din verksamhet
Du som har ett tillstånd har ansvar för att meddela förändringar i god tid när verksamheten förändras. Det är din skyldighet som tillståndshavare att anmäla det till kommunen.
Exempel på förändringar i din verksamhet:
- Nya serveringsansvariga på restaurangen.
- Ny ägare eller styrelse.
- Du vill krydda egen snaps.
- Du ska bygga om din lokal.
- Verksamheten har nytt namn, adress eller inriktning.
- Om ägarförhållandena ändras.
- Om verksamheten upphör.
- Om serveringstiderna ska ändras
- Om serveringens omfattning ska ändras
- Om du vill utöka/minska utbudet av alkoholdrycker
Om du som tillståndshavare inte själv anmäler väsentliga förändringar i verksamheten anses det vara en brist enligt alkohollagen. En sådan brist kan leda till att kommunen ifrågasätter ditt serveringstillstånd.
Catering
Du som erbjuder catering för slutna sällskap kan få tillstånd att servera alkohol. Du ska då ha eget kök för tillredning av mat.
Du som redan har tillstånd för catering måste anmäla den lokal du ska servera i, vid varje serveringstillfälle. För att du ska få tillstånd att servera alkohol i en lokal måste det finnas dokumenterat att den är lämplig ur brandsäkerhetssynpunkt.
Tillsyn över serveringsställen
Kommunen och polisen är tillsynsmyndigheter för servering av alkoholdrycker på restaurang. Folkhälsomyndigheten ansvarar på nationell nivå för att alkohollagens regler följs. Länsstyrelsen har tillsyn inom Kalmar län men bistår också kommunerna med råd och stöd. Länsstyrelsen bedriver också tillsyn över kommunens arbete.
Det är kommunens personal som utövar den direkta tillsynen över restaurangerna i Mörbylånga. Polisens ansvar omfattar bland annat ordning och åldersgränser och det kan förekomma samordnad tillsyn där representanter för bägge myndigheterna deltar.
Tillsynsavgift
Varje enskilt restaurangföretag debiteras en årlig tillsynsavgift baserad på restaurangens öppettid och omsättning. Som tillståndshavare redovisar du varje år volymen sålda alkoholdrycker på restaurangrapporten och uppgifterna används av Folkhälsomyndigheten för att skapa den nationella konsumtionsstatistiken. Du hittar taxorna för tillsynen, som beslutats av kommunfullmäktige, högre upp på sidan.
Du kan behöva söka tillstånd för att få använda ordningsvakter
Om du har ett serveringstillstånd för servering till allmänheten och kommunen genom villkor ställt krav på att du ska använda ordningsvakter, behöver du inte ansöka särskilt om tillstånd att använda ordningsvakter.
Observera att ordningsvakter får i dessa fall bara användas i enlighet med villkoren. Om du vill använda ordningsvakter utöver vad som framgår av villkoren, exempelvis under andra tjänstgöringstider, behöver du alltså också ansöka om tillstånd enligt lagen om ordningsvakter.
Börja alltid med att ansöka om serveringstillstånd. Invänta därefter beslut och eventuella villkor från polisen eller kommunen innan du ansöker om ytterligare tillstånd för att använda ordningsvakter.
Vill du läsa mer så finns det information på polisens hemsida
Kontakta vår alkoholhandläggare
Om du har frågor kring ditt alkoholtillstånd, kontakta gärna vår alkoholhandläggare